Babyartikel.de

De focus van Babyartikel op concurrerend blijven, met de hulp van PriceShape, groeide verder, zelfs in een uitdagende markt

Picture of Ingrid Flugt
Ingrid Flugt
Follow us on social media

 

Babyartikel.de

Met de hulp van PriceShape is Babyartikels' focus op concurrerend blijven blijven groeien, zelfs in een uitdagende markt. Het bedrijf heeft zijn sterke marktpositie behouden door continu zijn assortiment te verbeteren, markttrends te volgen en prijsstrategieën aan te passen.

We mikken niet op de laagste prijs, maar op het creëren van meer waarde en het hanteren van een hogere prijs als dat gerechtvaardigd is,” zegt Tobias Schöllhamme, Managing Director. Deze aanpak en de inzet om de klantervaring te verbeteren, geven Babyartikel een sterke positie op de concurrerende markt.

 

Gebruikt in verschillende afdelingen

Inzicht in concurrentbewegingen is cruciaal voor alle afdelingen om hierop te kunnen anticiperen. Tobias merkt op: " Als een kleine concurrent zijn prijzen verlaagt, raakt ons dat misschien niet. Maar als we via PriceShape zien dat een grote concurrent zijn prijzen verlaagt, dan bekijken we dat en bepalen we of er in verschillende gebieden aanpassingen nodig zijn."

Babyartikel gebruikt PriceShape in verschillende afdelingen binnen het bedrijf, waaronder de inkoopafdeling, om trends te identificeren, verkopen en prijsstrategieën te evalueren, en onderhandelingen met groothandelaren. " We gebruiken ook veel van de prijsgeschiedenis van PriceShape om inzicht te krijgen in prijzen gedurende het jaar, vooral tijdens grote campagnes zoals de afgelopen Black Week, en om onze kortingen beter aan te passen (article in english). " Hierdoor kan Babyartikel betere campagnes ontwikkelen en ervoor zorgen dat hun aanbiedingen concurrerend en aantrekkelijk blijven.

departments

Dankzij PriceShape kunnen ze concurrerend blijven

Net als veel andere Duitse bedrijven heeft Babyartikel te maken gehad met tragere online verkopen en overtollige voorraad nu meer klanten post-COVID naar fysieke winkels terugkeren. " Mensen keren vaker dan verwacht terug naar fysieke winkels," legt Tobias uit, daarbij wijzend op een veelvoorkomende uitdaging in de markt.

Babyartikel vertrouwt op PriceShape voor prijsstrategie en inzichten om concurrerend te blijven. " PriceShape helpt ons de prijzen van concurrenten te monitoren en onze strategie hierop af te stemmen," zegt Tobias. Met deze tool kan Babyartikel snel reageren als concurrenten hun prijzen verlagen of forse kortingen geven, zodat ze aantrekkelijk blijven voor hun klanten.

Bredere marktgegevens helpen Babyartikel te begrijpen hoe hun producten gepositioneerd zijn. " We kunnen zien of er 50 concurrenten zijn of slechts 10. We moeten goed in de gaten blijven houden. Als we exclusief zijn voor een product, kunnen we misschien zelfs een hogere prijs vragen, dankzij de inzichten die we krijgen van PriceShape," voegt Tobias toe.

Naast simpelweg prijsstelling, volgt Babyartikel welke producten populair zijn door zoekvolumes te analyseren. "In PriceShape kunnen we zien welke producten consumenten op dit moment willen, wat de activiteiten van het merk zijn en hoe de markt eruitziet," zegt Tobias.

 

price_strategy

 

Een concurrerende markt

Babyartikel streeft ernaar “de beste retailer in zijn klasse te zijn, gespecialiseerd in babyproducten," zegt Tobias. Door een breed assortiment te bieden, onderscheidt het bedrijf zich van concurrenten. "Sommige merken zijn sterker in autostoelen, anderen blinken uit in verschillende gebieden. Daarom bieden wij een speciaal assortiment dat je op de meeste marktplaatsen niet zult vinden," voegt Tobias toe.

De e-commercemarkt is steeds meer concurrerend geworden, zeker nu veel merken hun eigen direct-to-consumer (D2C) bedrijven starten. Tobias benadrukt deze groeiende trend:

" We zien veel merken die hun eigen B2C-activiteiten starten, en tegelijkertijd zien we marktplaatsen sterker worden met marktmacht. Daarom is een compleet marktoverzicht van groot belang, zodat we de beste service en kwaliteit kunnen bieden."

 

Wie is Babyartikel?

Babyartikel is gevestigd in Duitsland, gespecialiseerd in babyproducten, en het is uitgegroeid tot een belangrijke speler op de Duitse markt. Het begon 17 jaar geleden als een detailhandel en heeft zich nu gericht op online verkoop. Babyartikel bedient klanten door heel Europa, met een sterke aanwezigheid in Duitsland, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. Met circa 100 medewerkers biedt Babyartikel een uitgebreid assortiment babybenodigdheden, van autostoeltjes tot kinderwagens en andere relevante producten voor ouders.

Het succes van Babyartikel is slechts één voorbeeld van hoe PriceShape bedrijven kan helpen floreren in concurrerende markten. Ontdek meer casestudies en leer hoe andere bedrijven hun doelen bereiken met PriceShape.

Author_1 (1)