Case Study

Succesverhaal: Hoe Kukuk groeide met hulp van PriceShape

Geschreven door Ingrid Flugt | 25-sep-2024 22:00:00

In 2021 kocht Nikolas Kukuk.dk, een webshop gespecialiseerd in garen en patronen. Dankzij zijn achtergrond in het bedrijfsleven zag hij potentieel in het bedrijf. Datzelfde jaar nam de online concurrentie toe, omdat meer mensen zich vanwege COVID-19 op nieuwe hobby's en online shoppen stortten. Om concurrerend te blijven, zocht Nikolas naar een hulpmiddel waarmee hij de juiste prijzen kon vaststellen en zijn relevantie in de markt kon behouden. Eind 2021 werd hij klant bij PriceShape.

Kukuk.dk biedt een groot aantal producten aan, die elk in wel 30 kleuren verkrijgbaar zijn. Om concurrerend te blijven, is het essentieel om te weten welke garens en kleuren het populairst zijn. Zonder PriceShape zou het een fulltime werknemer kosten om alle relevante informatie te vinden, zoals prijzen van concurrenten, producten en voorraadstatus. Nikolas merkt op: "De door een persoon gevonden gegevens zouden nog steeds niet noodzakelijkerwijs dezelfde kwaliteit hebben als de prijsgegevens die door PriceShape worden verzameld."

 

Eenmansleger 

Het bedrijf begon als een eenmanszaak, maar is inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf met drie fulltimemedewerkers die verantwoordelijk zijn voor het verwerken van bestellingen en de ondersteuning van klanten. Ondanks deze groei houdt Nikolas nog steeds toezicht op alle andere aspecten van het bedrijf : inkoop, prijsstrategieën, campagnes, nieuwsbrieven, de Kukuk-website, social media marketing en betaalde advertenties. Door de vele verantwoordelijkheden is Nikolas' tijd steeds waardevoller geworden. Hij zocht daarom naar een digitale oplossing om de prijzen te beheren en tijd te besparen.

Een concurrerende markt

Effectieve prijsstrategieën zijn essentieel om te kunnen concurreren met een doelgroep die zeer prijsgevoelig is. Nikolas legt uit dat zelfs een verschil van 1 DKK de aankoopbeslissingen van hun doelgroep, vrouwen tussen de 40 en 70 jaar, kan beïnvloeden. Deze kleine prijsvariatie bepaalt vaak waar ze hun producten kopen. 

 “Omdat de prijs voor onze klanten van cruciaal belang is, is het voor ons net zo belangrijk om concurrerend te blijven. Om succesvol te zijn met Google Ads, is de juiste prijs essentieel. Maar PriceShape draait niet alleen om het verlagen van prijzen. “Hierdoor kan ik zien welke producten een hogere prijs kunnen krijgen, of ze nu snel verkopen of gebundeld zijn met exclusieve patronen.”
 Nikolas Miller, CEO van Kukuk. 

 

Prijsgegevens hielpen de winst te verhogen

Nikolas zag het potentieel van PriceShape als een intelligente prijsbepalingstool. In 2024 begon hij PriceShape strategischer in te zetten en implementeerde hij geautomatiseerde instellingen en dynamische productgroepen. Dankzij deze aanpak kon hij zijn bestsellers, artikelen met een lage voorraad en producten die langzaam verkocht werden, beter beheren.

 

"Sinds we PriceShape strategischer zijn gaan inzetten, is onze omzet sinds 2023 verdubbeld.
De ROI die we dankzij PriceShape hebben behaald, heeft de investering in het platform al meerdere malen terugverdiend. "
Nikolas Miller, CEO van Kukuk. 

 

2023 vs. 2024

Als we 1 januari vergelijken met 30 april in 2023 en 2024, zijn de resultaten duidelijk: In beide periodes werden dezelfde Google Ads-campagnes uitgevoerd, maar het belangrijkste verschil in 2024 was het verbeterde gebruik van de intelligente prijsfuncties van PriceShape.

Hierdoor daalden de kosten per acquisitie (CPA) met ongeveer 42% en steeg het aantal conversies met 76% van 2023 tot 2024. Met andere woorden: dit betekent dat Kukuk met hetzelfde marketingbudget meer winst maakt dan voorheen. 

 

ProfitMetrics / PriceShape

Bij Kukuk.dk is het automatiseren van taken een prioriteit om nauwkeurige prijzen te garanderen en tijd vrij te maken voor andere dagelijkse verantwoordelijkheden. Een van de tools waarop ze vertrouwen is ProfitMetrics, dat nauwkeurige winstgegevens voor elke advertentie levert. Zo wordt giswerk geëlimineerd en ontstaat er transparantie in alle campagnes. Wanneer je het samen met PriceShape gebruikt, krijg je een compleet overzicht van de bruto- en nettowinst na aftrek van vaste kosten en advertentie-uitgaven, en dat alles in realtime.

Met ProfitMetrics krijgen we inzicht in onze interne cijfers, zodat we de beste winst behalen. PriceShape vult dit aan door ervoor te zorgen dat wij op de juiste producten bieden, waardoor wij zowel winstgevend als concurrerend blijven. Bieden op een advertentie met een goed winstpotentieel heeft immers alleen zin als klanten het product ook daadwerkelijk kopen. PriceShape helpt ons de producten te identificeren waarbij we een concurrerende prijs kunnen handhaven en toch een solide winst kunnen behalen.”
Nikolas Miller, CEO van Kukuk. 

 

Waarom PriceShape? 

Nikolas benadrukte in het interview de snelle reactietijd en de ondersteuning die hij vanaf het begin kreeg. Er werd hem gevraagd waarom hij PriceShape als prijsbepalingstool had gekozen, waarop hij het volgende antwoordde: 

“Het was de gratis proefperiode die mij ervan overtuigde dat PriceShape de perfecte tool voor mij was. Toen ik voor het eerst met het platform begon te werken, zag ik dat het intuïtief en gemakkelijk te gebruiken was. Ik ontdekte ook al snel dat het support- en Customer Success-team snel reageerde en altijd klaarstond om te helpen, zelfs met de kleinste vragen.”
Nikolas Miller, CEO van Kukuk.