Enquêtes en consumentenrapporten wijzen uit dat 88% van de consumenten online de prijzen van een product controleren voordat ze het kopen. Al deze consumenten moeten het er dus over eens zijn dat jouw prijs de beste is op de markt voordat ze het product vrijwillig bij je kopen.
Je kent al de moeilijkheden bij het vaststellen van de beste prijzen voor je producten en weet, beter gezegd, hoe je de juiste prijs bepaalt. Want wat is nou echt de juiste prijs? Er is niet één juist antwoord in deze. De beste prijs voor jou is misschien niet de beste voor je concurrenten of consumenten die het product kopen. Er zijn verschillende dingen waarmee je rekening moet houden bij het nadenken over 'de juiste prijs', aangezien geen enkel bedrijf hetzelfde is. In deze blogpost hoop ik je ideeën te geven over hoe te handelen in de toekomst of hoe je de juiste prijs voor je producten kunt bepalen.
Voordat je de beste prijs voor je product bepaalt, is het van cruciaal belang dat je de waarde voor de eindgebruiker overweegt. Enkele van de belangrijkste vragen die je jezelf moet stellen voordat je prijzen bepaalt, kunnen zijn:
Over het geheel genomen bieden de prijzen van concurrenten waardevolle marktinzichten die je kunnen helpen je prijsstrategie te optimaliseren, klanten aan te trekken en de omzet te verhogen. Door de prijzen van concurrenten te onderzoeken en te analyseren, krijg je een beter inzicht in de prijzen die je doelgroep bereid is te betalen voor je product. Dit kan je helpen je prijzen concurrerend en aantrekkelijk te maken voor potentiële klanten.
Als je product aanzienlijk hoger geprijsd is dan vergelijkbare producten die je concurrenten aanbieden, kan het moeilijk zijn klanten aan te trekken. Als jouw product echter aanzienlijk lager geprijsd is dan dat van je concurrenten kan dit de indruk geven dat je producten van lagere kwaliteit aanbiedt of kun je potentiële winst mislopen.
Daarnaast is het ook essentieel om rekening te houden met je marktpositie bij het vinden van de beste prijs. Een meer concurrerende prijs bepalen gaat makkelijker als je over een goede marktpositie en goede leveranciersafspraken beschikt. Als dit niet het geval is, is het overwegen van andere aspecten van je bedrijf belangrijk, zoals onder meer een gratis of snelle levering, goede beoordelingen op TrustPilot of andere, meer servicegerichte consumentenvoordelen, die helpen je prijzen te verhogen.
Door alle bovenstaande overwegingen te combineren met daadwerkelijke prestatiegegevens over hoe de consumenten reageren op je prijs, producten en service en waar je meer concurrentie ervaart, kun je je prijsstrategieën op de beste manier ontwikkelen.
Door prijsstrategieën te ontwikkelen, kun je je prijzen structureren. Dit geeft je de mogelijkheid om relevant te zijn met het grootste deel van je assortiment en de weg vrij te maken voor groei. Strategieën opbouwen betekent dat je niet maar één prijsstrategie hoeft te kiezen die bij al je producten past. Het wordt zelfs aanbevolen om verschillende prijsstrategieën te kiezen op basis van je producten.
Data verzamelen die laat zien waar op je webshop je consumenten het vaakst komen en over welke prijsniveaus en producten ze het meest tevreden zijn, kan helpen deze groepen te selecteren. Deze gegevens zijn waardevol bij het bepalen van je prijzen, zodat je de beste prijzen kunt vinden, in plaats van alleen de goedkoopste.
PriceShape is een tool die je helpt je bedrijfsprestaties verbeteren door de nodige data te verstrekken om een effectieve prijsstrategie voor je productgroepen te creëren. Met PriceShape kun je dynamische prijsbepaling gebruiken om je inkomsten te maximaliseren en concurrerend te blijven.
Dynamische prijsbepaling kan ook worden gebruikt bij dynamische groepering, wat betekent dat je dynamische tags in PriceShape kunt gebruiken om regels voor productprijsbepaling in te stellen. Deze regels kunnen gebaseerd zijn op specifieke criteria, zoals een hoog conversiepercentage of prijsleider zijn in de markt. Producten die voldoen aan de eisen die door de tags worden gesteld worden gegroepeerd, zodat je de prijzen dynamisch kunt aanpassen om concurrerend te blijven en de winst te maximaliseren.
Je producten de juiste prijs geven is echt een kunst. Het hierboven genoemde punt is van cruciaal belang voor het uitzoeken van de juiste prijsstrategie. Het is tijdrovend om alle producten te beoordelen en één voor één de juiste prijs te bepalen, vooral als je een e-commercebedrijf hebt waarbij de prijzen snel en voortdurend veranderen. Gelukkig kan PriceShape je helpen met dit probleem. PriceShape is een prijs-tool die als partner kan helpen je bedrijf beter te laten presteren en te laten groeien door gegevens aan te leveren waarmee je de juiste prijs voor al je producten kunt bepalen.
Als jouw partner helpen wij je bij het hele traject. Je krijgt je eigen klantsuccesmanager toegewezen. Ons klantsuccesteam is zeer toegewijd om je bedrijf te laten groeien en je te helpen je doelen te bereiken. Wij bespreken graag je strategische opzet en geven je graag onze inzichten.