Gebruik aanvullende feeds in Google Merchant Center en blijf concurrerend
Ontdek welke voordelen het gebruik van een aanvullende feed in Google Merchant Center u kan opleveren en waarom u dit in onze huidige markt zou moeten doen.
In een markt die zo veranderlijk is als wij die nu zien, weten we dat het uiterst belangrijk voor je is om te weten hoe je producten prijsgepositioneerd zijn en daar vervolgens op te kunnen reageren!
In deze blogpost wil ik graag enkele van onze inzichten delen over hoe we met onze feed-exporten kunnen werken.
- Waarom onze feed-tool gebruiken?
- Hoe je een aanvullende feed maakt en een paar leuke suggesties
- Hoe je het kunt toevoegen aan Google Merchant Center
Waarom je de feed-tool van PriceShape zou moeten gebruiken
We weten dat de prijs een belangrijke factor is bij het bepalen of klanten wel of niet bij jou kopen. Die gegevens in je Google Shopping-campagnes gebruiken kan je een concurrentievoordeel opleveren.
- Vind producten waarmee je concurreert
- Verdeel je marketinguitgaven beter
Hoe je een aanvullende feed maakt en een paar leuke suggesties
Aanvullende feed voor bijvoorbeeld Google Shopping
Als je weet hoe je een aanvullende feed moet maken, kun je dit gedeelte overslaan. Het bespaart je ongeveer 4-5 minuten. Weet je niet hoe je een aanvullende feed maakt? Geen zorgen! We helpen je! We hebben een uitgebreide handleiding voor PriceShape-gebruikers gemaakt om precies dit te doen. Je kan het hier vinden (alleen beschikbaar na inloggen).
Hoe je je producten onderscheidend kunt maken in een feed
Als je hier nog meer gebruik van wilt maken, kun je aangepaste labels, tags of dynamische tags aan je producten toevoegen en deze gegevens in je feed opnemen. De labels en twee manieren van taggen zijn een manier om je producten te groeperen volgens specifieke, door jou gemaakte regels.
Het kan op categorieniveau zijn. Misschien zijn sommige producten in je assortiment erg seizoensgebonden? Voeg hier een tag aan toe in PriceShape en gebruik die tag in de feed-export.
Dynamische groepering van je producten
Laat me je een voorbeeld geven van hoe dit gedaan kan worden met een dynamische tag gemaakt in PriceShape:
Stel dat je een dynamische tag hebt die de producten groepeert waarbij je een hoog conversiepercentage hebt en waarbij je ook de prijsleider van de producten bent. Als je deze vervolgens wilt uitsluiten van de biedingen of misschien verstandiger wilt bieden op de producten, omdat ze al een redelijk conversiepercentage hebben, kun je een feed krijgen met de exacte producten in deze groep en hun prijspositie op de markt en ook met de brutomarge (let op: dit kan alleen als je de kostprijs hebt in PriceShape).
Omdat het een dynamische tag is, gaan de producten in en uit de tag als de producten voldoen aan de instellingen die in de tag zijn gemaakt. Dit betekent dat je feed ook dynamisch zal zijn en dat je altijd de juiste prijspositie hebt voor je producten met een hoge conversie/waarmee je prijsleider bent.
Hoe je het kunt toevoegen aan Google Merchant Center
Hoe dan ook! Nadat je je feed hebt gemaakt, moet je de URL van de feed nemen en deze als aanvullende feed in Google Merchant Center plaatsen. Een aanvullende feed klinkt misschien superfancy, maar het is eigenlijk vrij simpel. Je hebt je primaire en aanvullende feed met extra (aanvullende) gegevens om de hoofd-feed te verrijken.
Een formule zou er als volgt uitzien:
Heb je de aanvullende feed geüpload naar Google Merchant Center? Top! Nu heb je je hoofd-feed verrijkt met gegevens over hoe je producten op de markt worden geprijsd. Jij (of je marketingbureau) kan deze gegevens gebruiken om je marketinguitgaven toe te wijzen aan de producten waarmee je het meeste concurreert. Zo geef je geen geld uit aan producten die niet concurrerend zijn en ga je efficiënter met je geld om.