Maak je prijzen klaar voor de zomer

Retailers ervaren een daling van de activiteit met 30% tijdens de zomer vergeleken met december. U kunt een beter zomerseizoen krijgen door een paar stappen te volgen.

Picture of Nikolaj Lauridsen
Nikolaj Lauridsen
Follow us on social media

Zomerprijzen

Naarmate het zomerseizoen nadert, ziet de winkelomgeving een daling van 30% in activiteit vergeleken met december. Dus hoe verhoog je je omzet terwijl je weinig onderhoud pleegt en je voorraad toch opruimt?  

In deze blogpost verken ik praktische manieren om je e-commerce winkel te verbeteren tijdens de rustige zomer, zodat ik hopelijk een succesvol en winstgevend seizoen kan garanderen. 

 

De zomertrends

Het zomerseizoen zit boordevol spannende producten en mogelijkheden om geweldige campagnes te maken, gericht op klanten die op zoek zijn naar goede zomeraanbiedingen terwijl ze genieten van het zonnige weer of zich voorbereiden op hun vakantie.

Om de juiste producten voor je zomercampagnes te vinden, is analyse en basiswerk nodig om alle relevante gegevens te verzamelen. Hier vind je markt- en concurrentieonderzoek, onderzoek naar trends en influencers en historische data die van cruciaal belang zijn om je te helpen de juiste producten voor de zomer te kiezen.

Zomerprijzen

Wat doen je concurrenten?

Markt- en concurrentieonderzoek uitvoeren helpt je een idee te krijgen welke artikelen populair zijn op basis van het onderzoek van je klanten, waardoor je de kloof kunt verkleinen bij het vinden van de juiste producten voor je zomerassortiment. Het marktonderzoek helpt je samen met een concurrentieanalyse de hele zomer een concurrentiepositie te behouden. Als je naar een concurrentieanalyse kijkt krijg je ook prijsinformatie, zodat je producten je concurrenten zullen volgen. 

Maar hoe doe je dat zo efficiënt mogelijk?

Onze PriceShape-tool kan, door gebruik te maken van datapunten, snel zien hoe compatibel je product is en daardoor de prijs wijzigen, zodat je je grootste concurrent kunt aftroeven.

Een goede tip is om naar de prijsposities van je producten te kijken. Dit kun je doen door te kijken naar de inzichten van Google Analytics en de gegevens verzameld door PriceShape. Zijn de producten goed gepositioneerd en genereren ze tegelijkertijd een gezonde marge en een hoog aantal views? Dan is er geen verandering nodig. 

Maar als dit niet het geval is, kan een nieuwe prijs onderzoeken voordelig zijn als je je concurrentiepositie wilt behouden. Het gebruik van dynamische tags in PriceShape biedt je verschillende manieren om deze producten te identificeren. De producten worden geselecteerd op basis van je voorkeur en prijsregels. Maak je geen zorgen: jouw klantsuccesmanager staat klaar om je door deze stappen te begeleiden, zodat je zeker weet dat de juiste prijswijzigingen worden doorgevoerd.

PriceShape helpt je ook je concurrenten en hun zomercampagnes in de gaten te houden en zorgt ervoor dat je altijd optimaal blijft presteren. Onze dynamische groeperingen kunnen je verder helpen bij het bijhouden van de prestaties van deze producten en je helpen deze op de markt te brengen in campagnes waarbij producten de meeste belangstelling en verkopen genereren. Dit zal je helpen datagestuurde beslissingen te nemen over productselectie en toewijzing van middelen.

 

Influencers spotten trends

Influencer-marketing is een vorm die veel bedrijven gebruiken om zichzelf en hun producten te promoten. Influencers bouwen vertrouwen op bij hun volgers, wat betekent dat ze vaak betrouwbaarder zullen zijn bij het adverteren van een product of dienst dan bij een algemene marketingcampagne. Daarom is het nuttig om de trending influencers in je doelgroep te volgen om te zien welke trends er in de markt zijn en op welke factoren zij zich richten bij het promoten van een product. Influencers zijn vooral te vinden op Instagram, TikTok en YouTube

Met behulp van tools zoals Google Trends krijg je inzicht in welke onderwerpen en buzzwords populair zijn en waar het meest waarschijnlijk naar wordt gezocht. Met deze gegevens kun je je doelgroep vinden en bepalen wat daar populair is. Hierna kun je op basis van je bevindingen een op gegevens gebaseerde beslissing nemen om de juiste zomerproducten voor je bedrijf te selecteren

 

Zijn historische gegevens belangrijk? 

Wat heb je afgelopen zomer gedaan, wat ging goed en wat verliep niet zoals gepland? Het is altijd belangrijk om terug te kijken en je historische verkoopgegevens en websiteanalyses te analyseren om patronen en trends tijdens voorgaande zomerseizoenen te identificeren. 

Maar wat is dan belangrijk?

Het is belangrijk dat je op zoek gaat naar producten die het afgelopen zomerseizoen een grotere vraag en hogere conversiepercentages hebben ervaren. Deze gegevens kunnen worden gecombineerd met de historische gegevens die zijn verzameld in je PriceShape-account, waarin je belangrijkste concurrenten en hun productplaatsing worden weergegeven. De verzamelde gegevens kunnen worden gebruikt om je te helpen bij het besluitvormingsproces met betrekking tot voorraadbeheer en productselectie, zodat je je zomercampagneplanning kunt uitvoeren.

Wanneer alle bovenstaande stappen zijn uitgevoerd, zou je het totaalbeeld moeten hebben beperkt tot enkele interessante zomerproducten die je in campagnes kunt opnemen en waarmee je een succesvol zomerseizoen kunt hebben.

Zomerprijzen

Hoe ziet je inventaris eruit?

Het laatste effectieve waar je naar kunt kijken, is voorraadbeheer. Dit geeft je informatie over seizoensproducten die restanten zijn van vorig jaar of die traag lopen. Als je je traaglopers hebt gevonden, is het een goed idee om te proberen ervan af te komen. PriceShape helpt je deze producten te identificeren, zodat je een prijsregel en -strategie kunt maken op basis van je voorkeuren op het gebied van prijspunten. Waar moet je op letten als je naar je voorraadbeheer kijkt:

Gebruik dynamische groeperingen om traaglopers te identificeren: Controleer je voorraadgegevens en identificeer producten die al een langere periode stilstaan of een lage verkoop hebben. Het is goed om deze items te verwijderen, omdat ze waardevolle opslagruimte in beslag kunnen nemen en je kapitaal kunnen vastleggen. 

Outletspecials: Creëer een zomeruitverkoop om klanten te stimuleren langzaam lopende of seizoensartikelen te kopen. Bied kortingen, bundeldeals of koop-één-krijg-één-promoties aan om de verkoop te stimuleren. Je kunt de datapunten in PriceShape gebruiken om outletproducten te identificeren.

Voorraadbeheer evalueren en aanpassen: Analyseer vraagpatronen, bestelpunten en doorlooptijden om de voorraadniveaus voor het zomerseizoen te optimaliseren.

Door een of meer van deze strategieën toe te passen, kun je je voorraad tijdens het zomerseizoen effectief opruimen, terwijl je de verspilling minimaliseert en de verkoop maximaliseert. 

 

Samenvatting 

Om al het bovenstaande samen te vatten. Als je deze richtlijnen gebruikt, verhoog je je omzet en ruim je tegelijkertijd je voorraad op. De stappen kunnen tijdrovend zijn als je alles handmatig doet. PriceShape is een tool die je snel kan helpen deze stappen toe te passen om je concurrenten voor te blijven. 

PriceShape helpt je trends te ontdekken, je producten op de juiste manier aan bieden en de prestatie- en voorraadgegevens te gebruiken. Met behulp van deze gegevens kun je je zomercampagnes verbeteren, klanten aantrekken en je voorraad effectief beheren, wat hopelijk zorgt voor een succesvol en winstgevend seizoen.

Als je een van de bovenstaande punten wil bespreken, neem dan contact op met je klantsuccesmanager en boek een ‘zomerplan’-bespreking. 

Geniet van een fantastische zomer. 

 

nila card