PriceShape Casestudy | Succes met prijstools

Tradepoint

Geschreven door Ingrid Flugt | 23-aug-2023 12:51:00

Tradepoint is een familiebedrijf dat bestaat sinds 1997. In de loop der jaren hebben ze meubels en decoratieve kunstartikelen ontwikkeld, ingekocht en verhandeld voor grote winkels, doe-het-zelf-winkels en e-commercebedrijven. Hun bedrijf is gebaseerd op gedegen kennis, ervaring en goede merchandisingpraktijken. Hun missie is om te inspireren, ontwikkelen en het complexe te vereenvoudigen ten behoeve van hun partners.

 

Een uitgebreid overzicht 

We spraken met Chris Hansen, e-commercemanager voor Tradepoint. Zijn verantwoordelijkheden omvatten onder meer het aansturen van hun partners en ervoor zorgen dat de producten van Tradepoint accuraat worden gepresenteerd met afbeeldingen, beschrijvingen en afmetingen op partnerplatforms. Toen hij in september 2022 bij het bedrijf kwam, besefte Chris al snel dat er behoefte was aan een tool waarmee zijn team een uitgebreid overzicht kreeg van hun producten en partners.

 

 

 

"Ik werd gevraagd een uitgebreid marktonderzoek te doen naar verschillende aanbieders, wat ons zou kunnen helpen een breed marktoverzicht te krijgen. Na diverse demonstraties en proefperiodes werd het mij al snel duidelijk dat PriceShape de meest efficiënte en intuïtieve tool was voor onze behoeften."
E-commercemanager Tradepoint, Chris Hansen.

 

 

Geïntegreerde landelijke gegevens geven ons een aanzienlijk voordeel

Tradepoint heeft partners over de hele wereld, maar richt zich hoofdzakelijk op de DACH-regio (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland). Het feit dat PriceShape gegevens uit alle landen kon opnemen en eenvoudig tussen verschillende markten op het platform kon schakelen, bleek een aanzienlijk voordeel voor Chris en zijn team.

Op basis van ervaring met het gebruik van PriceShape in een B2C-context als prijsstrategietool, zag Chris onmiddellijk het potentieel om de tool bij Tradepoint te implementeren. Het bedrijf gebruikt de tool om te controleren of zijn partners de juiste productinformatie aan hun websites hebben toegevoegd en om hun voorraadstatus en prijzen te monitoren. 

 

         "PriceShape helpt ons een goede dialoog en relatie met onze klanten op te bouwen. Met de verzamelde data kunnen we een stevige basis leggen voor zinvolle gesprekken."
E-commercemanager Tradepoint, Chris Hansen.


In de loop van de tijd heeft Tradepoint ontdekt dat PriceShape op meer manieren behulpzaam kan zijn dan alleen als monitoringtool. Het platform fungeert nu als een onmisbaar referentiemiddel voor het team. Omdat alle relevante informatie op het platform is opgeslagen, is het voor het e-commerceteam gemakkelijker geworden om specifieke producten, partnerwebsites en GTIN-nummers te vinden dan hun andere tools.

Een Need-To-Have-instrument

PriceShape fungeert als extra handje hulp voor het e-commerceteam van Tradepoint. Het is een tool geworden die dagelijks wordt gebruikt, waarbij het intuïtieve platform het voor de collega's van Chris mogelijk en gemakkelijk heeft gemaakt om de tool te gebruiken, waardoor PriceShape van een "Nice-To-Have" in een "Need-To-Have" is veranderd.


"Eén ding waarbij we niet hadden verwacht dat PriceShape ons zou helpen, was het verkrijgen van een veel beter inzicht in onze totale markt. We begrijpen nu hoe de prijzen zich doorgaans tot elkaar verhouden op de markt en kunnen snel trends en tendensen identificeren."
E-commercemanager Tradepoint, Chris Hansen.

 

Ik zou het zo weer doen…

Chris ontdekte dat Tradepoint met PriceShape een uitstekend onboardingproces had. Direct nadat het contract was ondertekend werd een bijeenkomst gepland, zodat Tradepoint de tool direct kon gebruiken. Daarnaast had Tradepoint meerdere afdelingen die geonboard moesten worden en daarom zijn er drie onboardingsessies opgezet, waarbij de verschillende mogelijkheden voor Tradepoint werden uitgelegd.


"Door mijn eerdere ervaring en de nuttigheid van het platform zou ik PriceShape zonder twijfel aanbevelen aan andere bedrijven. Sterker nog, ik heb jullie al meerdere keren aanbevolen en zal dat in de toekomst blijven doen – uiteraard niet bij onze concurrenten. Jullie diensten gebruiken is een concurrentievoordeel dat we graag voor onszelf willen houden."

- zei Chris Hansen met een besmuikte glimlach.