Tjarry is een Deense sociaal-economische webshop die interieurproducten en meubels verkoopt van bekende designmerken.
Maandelijks steunt Tjarry goede doelen, waarbij zij 5% van hun omzet doneren aan goede doelen als Het KinderKankerfonds, KidsAid en anderen.
Hoewel Tjarry een relatief nieuwe e-commerce winkel is, bieden ze tegenwoordig bijna 1.200 producten aan, verdeeld over ongeveer 20 merken.
De eCommerce winkel beschikt over een klein team van 2-3 marketingmedewerkers die alle marketing- en inkoopactiviteiten coördineren. Omdat het voor het team vaak een uitdaging was om de nodige tijd te vinden om aan de optimalisatie en verkoop van e-commerce te werken, was een prijsbepalingstool die gemakkelijk onder de knie te krijgen was en met uitgebreide onboarding essentieel.
Met een overzicht van alle productprijzen in PriceShape kan Tjarry de gewenste winstmarges op hun producten garanderen en nu effectieve, korte campagnes opzetten waarbij ze de goedkoopste op de markt zijn – zonder té goedkoop te zijn.
Op basis van inzichten in meer dan 230 concurrenten kunnen ze nu dynamische prijsstrategieën creëren in plaats van te proberen de vraag op wekelijkse basis te stimuleren met promoties, kortingscodes, etc.
Dit zorgde voor aanzienlijke verbeteringen op het bedrijfsresultaat, waarbij Tjarry zijn inkomsten 6x verhoogde binnen een periode van 4 maanden.
Tegenwoordig zijn veel voorheen handmatige marketingactiviteiten geautomatiseerd, waardoor talloze uren tijd worden bespaard. Hierdoor kon Tjarry deze tijd ergens anders aan besteden en zijn ze nu in staat om elke maand twee tot drie nieuwe merken toe te voegen en het bedrijf verder te helpen.
“Onze situatie vóór PriceShape was behoorlijk onbeheersbaar omdat we een klein team zijn, dus een handmatig proces hebben om de markt te monitoren en de tijd die dit zou kosten, konden we ons gewoon niet veroorloven. Bovendien kunnen we nu, in plaats van onnodig goedkope marketingcampagnes creëren, dynamische campagnes creëren op basis van de winst van onze producten en een specifieke periode.”
Door te beginnen met het maken van algemene strategieën voor één merk heeft Tjarry in de loop van de tijd de strategieën opgedeeld, zodat ze verschillende prijsstrategieën hebben voor merken die passen bij het producttype of de productreeks.
Als vrij nieuwe e-commerce hadden ze een brandend verlangen om de Deense interieurmarkt nog beter te leren kennen en dichter bij hun concurrenten te komen staan.
Met een oplossing die niet tijdrovend of omslachtig in gebruik is, bijvoorbeeld door prijzen te controleren en concurrenten op een eenvoudige manier te monitoren, kan Tjarry uitvoerbare plannen maken voor hun marketing en uitbreiding.
In plaats van alleen goedkope campagnes te maken, kunnen ze nu dynamische campagnes maken op basis van de winst van hun producten en voor een bepaalde periode.
Ook kunnen ze hun prijsstrategieën voor de lange termijn voortdurend ontwikkelen en de inzichten die ze via PriceShape verkrijgen gebruiken om meer datagestuurde beslissingen te nemen.
“We gebruiken het op analytische wijze om snel de markt te betreden als we over een nieuw merk onderhandelen. Strategisch gezien gebruiken onze kopers het ook om te zien in welke niches in de markt voor onze bestaande merken we met voordeel meer zouden kunnen inkopen.”
“Fantastisch, ik kon niet beter wensen. Goede stevige intro, zonder dat het te veel wordt. En de klantsuccesmanagers reageren binnen een paar minuten op eventuele vragen via de chat.”
Malte Bolvig – Digitale marketingmanager
Tjarry by Odendo
Het is duidelijk dat Tjarry grote voordelen heeft behaald door het gebruik van software voor het monitoren van concurrenten en dynamische prijsstelling. PriceShape is niet zomaar een hulpmiddel om toe te voegen aan hun martech-toolbox, maar is van onschatbare waarde gebleken voor Tjarry om hun e-commercestrategie revolutionair te vernieuwen.
Zoals alle e-commercebedrijven heeft Tjarry de ambitie om te blijven groeien door nieuwe producten aan hun assortiment toe te voegen. Hiervoor moeten ze kunnen concurreren in hun zeer competitieve e-commercesegment. Met regelmatige en bruikbare marktinzichten is het nu mogelijk voor Tjarry om op data te vertrouwen en de concurrentie een stap voor te blijven.