Mastertools

Lees hoe Mastertools hun omzet heeft verhoogd en tegelijkertijd hun marketinguitgaven heeft verlaagd dankzij PriceShape-gegevens.

Picture of Ingrid Flugt
Ingrid Flugt
Follow us on social media

Mastertools

Mastertools is in 2008 in Nederland opgericht en is gespecialiseerd in de verkoop van diverse hoogwaardige gereedschappen. Ze bedienen zowel het B2B- als het B2C-segment. In 2009 lanceerden ze hun webshop, mastertools.nl. Die genereert tegenwoordig het grootste deel van hun omzet en Mastertools is een van de grootste online aanbieders van professionele gereedschap in Nederland.

Wij hadden het genoegen Richard Korthuis, die sinds 2017 bij het bedrijf werkt, te interviewen. Hij heeft vrijwel elke rol meegemaakt, van werken in het magazijn tot e-commercemanager, een functie die hij nog steeds bekleedt.

 

Een proef die tot de ontbrekende gegevens leidde

Daarnaast is Richard betrokken bij de implementatie van diverse systemen, waaronder PriceShape. Het bedrijf wendde zich tot PriceShape, toen ze ontevreden waren over hun vorige prijsbepalingstool. Er was hen een prijsbepalingstool beloofd die hen een prijsstelling kon bieden die niet aan hun beloofde verwachtingen voldeed. Ze ontdekten dat de prijzen niet veranderden zoals ze wilden en beseften meermaals dat hun prijzen onnodig laag waren. 

Mastertools

 

"Toen we PriceShape vonden en gebruik maakten van onze proefperiode, waren we aangenaam verrast. We konden een veel grotere dataset over onze concurrenten verkrijgen en we liepen bij onze prijsbepaling niet tegen problemen aan. Bovendien is het serviceniveau een van de beste die ik in lange tijd heb ervaren."
Richard Korthuis, e-commercemanager

 

Richard vertelde ons dat hun primaire bedoeling met een prijsbepalingstool was om over te stappen van het nemen van beslissingen op basis van onderbuikgevoelens naar het nemen van beslissingen op basis van data.

 

Meer omzet met een kleiner marketingbudget

Mastertools heeft momenteel 25 medewerkers in het gehele bedrijf. PriceShape wordt gebruikt in marketing, e-commerce en categoriebeheer. Dit betekent dat in alle besluitvormingsprocessen bij Mastertools dezelfde data worden gebruikt, wat tot goede resultaten heeft geleid.

 

Aan- en verkoopproces "PriceShape wordt zowel bij het aan- als bij het verkoopproces gebruikt. Velen zien dit als twee afzonderlijke zaken, maar door ze als één geheel te behandelen, hebben we meer succes gehad bij het kopen van de juiste producten in de juiste hoeveelheden. Dit betekent ook dat we weten welke producten klanten vragen en een concurrerende prijs kunnen hanteren."
Richard Korthuis, e-commercemanager

 

 Dankzij de gegevens heeft Mastertools ook hun marketingbudget kunnen optimaliseren. Ze kunnen nu producten vinden met een goede winstmarge en een hoog concurrentievermogen.

 

"Ons marketingbudget is met ongeveer € 2000,- per dag gedaald, maar we hebben een omzetstijging van 6% gerealiseerd ten opzichte van vorig jaar. Dit betekent dat we dezelfde omzet, of zelfs meer, tegen een lagere prijs behalen omdat we nu precies kunnen zien aan welke producten ons marketingbudget moet worden toegewezen
Google Shopping-advertenties.
"

Richard Korthuis, e-commercemanager

Marketinguitgaven

Het productaanbod van Mastertools is nu datagedreven

Het productassortiment van Mastertools is door de jaren heen uitgebreid. Mastertools bestond anno 2008 voornamelijk uit een bestelwagen die naar klanten reed en diverse gereedschappen verkocht. Sindsdien hebben ze hun assortiment uitgebreid met alles wat nodig is voor de bouwsector. Je kunt er nog steeds de merken vinden die ze aanvankelijk verkochten, omdat deze merken het meest gewild zijn op de markt en de hoogste winsten genereren. Richard zei dat door zich op deze bekende merken te concentreren, hun concurrentie automatisch toeneemt.

 

"Het is een competitieve markt en als je dezelfde producten verkoopt
is de prijs vaak de
belangrijkste factor voor klanten."
Richard Korthuis, e-commercemanager

 

Mastertools overweegt veel zaken bij de aanschaf van producten. Richard legde uit dat dit proces in het verleden gebaseerd was op onderbuikgevoelens. Helaas leidde deze strategie ook tot slecht verkochte producten waarbij de vraag lager was dan verwacht, wat zorgde voor gederfde winst.

Mastertools

 

"Door gebruik te maken van de data van PriceShape kunnen we onze aankopen baseren op data in plaats van op onderbuikgevoelens. Het is altijd een gok om nieuwe producten te kopen, maar nu, met alle gegevens die we krijgen, zijn onze aankopen weloverwogen. We kijken naar factoren als de winstmarge, de marktvraag en hoe concurrenten op de markt hetzelfde product promoten en prijzen."
Richard Korthuis, e-commercemanager

 

Dit betekent dat Mastertools nu kan analyseren welke producten ze moeten kopen vanwege de grote vraag en goede marges en ze kunnen ook identificeren welke producten ze niet moeten kopen. Richard zei dat wanneer ze klaar zijn om nieuwe markten te betreden, ze weten dat PriceShape hen zal helpen. De gegevens die via het platform worden verstrekt, helpen hen de nieuwe markten te begrijpen die ze betreden.

 

Een niveau van service dat ik al heel lang niet meer heb gezien

Eén ding dat Richard in het interview als een aangename verrassing benadrukte, was het serviceniveau dat ze van PriceShape ontvingen. Richard is sinds de eerste interactie tevreden over de snelle responstijd. Mastertools is van hun vorige provider gewend aan een responstijd van ongeveer een week.

Richard zegt dat hun ervaring met PriceShape een responstijd van minder dan een uur is geweest. Hij zei dat dit verfrissend was en voelde al snel dat wij dezelfde interesse in hun succes hadden als zij zelf. Richard was ook te spreken over het onboardingproces. Hij benadrukte hoe alles snel ging en professioneel was.

 

"De kennis die jij (Jonas) en je collega's hebben over prijsbepaling en jullie systeem is fantastisch. Ik was zo onder de indruk van jullie responstijd en de kennis die jullie kunnen bieden bij problemen. Het is verfrissend dat je niet meerdere mensen hoeft te raadplegen om een antwoord te krijgen, maar dat jullie ondersteuning direct kan reageren."
Richard Korthuis, e-commercemanager

 

Jonas Laursen & Ingrid Flugt