“Mijn werkdag begint meestal met een kijkje op mijn persoonlijke dashboard bij PriceShape. Met behulp van de dynamische tags kan ik een duidelijk overzicht krijgen van de relevante informatie over prijsveranderingen van de concurrenten en ook van welke producten minder goed presteren."
- Klavs Steenhof, Afdelingshoofd Digitaal, Intersport Denemarken
Intersport is een internationale organisatie voor sportartikelen. Ze willen klanten de beste online- en winkelervaring bieden om volledige product- en klanttevredenheid te behalen. In Denemarken heeft Intersport 60 winkels, verspreid over het hele land. Hun focus is dat de klant diverse sportartikelen van hoge kwaliteit tegen een goede prijs vindt.
Intersport Denemarken weet nu welke merken trending zijn onder hun klanten. PriceShape biedt inzichten die vertellen of deze merkartikelen de meest optimale prijs hebben, zodat de eindklant voor Intersport Denemarken kiest in plaats van voor de concurrent. Bovendien gebruiken ze de tool voor veel meer dan alleen prijsbepaling. Het wordt ook gebruikt om de status van hun voorraad te zien, hoe lang de producten op voorraad zijn en waar hun marketingbudget het meest optimaal wordt gebruikt.
“De digitale kennis wordt ook gebruikt om de
winkelervaring te verbeteren voor onze klanten."
Intersport Denemarken biedt zijn klanten zowel fysieke als online diensten aan en biedt klanten een omnichannel-ervaring. Vaak wordt een klant op verschillende kanalen gevonden, afhankelijk het product waarnaar de klant op zoek is. Als de klant op zoek is naar een hardloopschoen, kan Intersport Denemarken makkelijker betere begeleiding bieden in de winkel, bijvoorbeeld in de vorm van een loopstijlanalyse. Wanneer de juiste hardloopschoenen zijn gekozen, kan de klant deze de volgende keer online aanschaffen.
“Wij geven onze klanten een omnichannel ervaring en PriceShape helpt ons niet alleen online maar ook met onze winkelinrichting. De producten met een hoge conversie en een goede marge geven inzicht in welke producten handig zijn om naar de kassa te verplaatsen. De producten die uiteindelijk aan de online winkelwagen worden toegevoegd, kunnen helpen een grotere winkelomzet te genereren.”
Intersport Denemarken heeft een diepgaand inzicht gekregen en is als merk sterker geworden door PriceShape te gebruiken. Hun algehele webprestaties zijn aanzienlijk verbeterd, met een index van 200 op jaarbasis sinds ze de tool zijn gaan gebruiken. Dit heeft eveneens geleid tot een hoger conversiepercentage en een toename van 20% in het online verkeer.
Het hogere conversiepercentage is te danken aan de nieuwe prijsstrategieën van Intersport Denemarken. Eerder bepaalden ze nog de prijs van hun producten door handmatig naar hun concurrenten te kijken. Met de hulp van PriceShape hebben ze niet alleen automatisch hun concurrenten en prijzen gevonden, maar ook nieuwe trends opgepikt, waardoor ze de producten konden vinden die het meest in trek waren bij hun klanten. Dynamische prijzen helpen om deze producten op ieder moment van de dag correct te prijzen, waardoor de winkelwagen groter wordt.
Klavs benadrukt hoe PriceShape niet alleen wordt gebruikt als prijs-tool, maar ook als een tool die de interne samenwerking aanzienlijk heeft verbeterd. De tool wordt gebruikt door hun digitale-, marketing- en inkoopteams.
"Als we hetzelfde werk hadden moeten doen zonder PriceShape, zouden we
3-4 fulltime-medewerkers meer in dienst moeten nemen dan we momenteel hebben."
Samenwerking tussen afdelingen heeft een heel ander inzicht opgeleverd in welke producten zinvol zijn om op te focussen. Het heeft een overzicht opgeleverd van markttrends en welke producten door de inkoopafdeling moeten worden ingekocht. Het overzicht toont ook de traaglopende producten van het bedrijf. Dankzij data over traaglopende producten is de voorraad van Intersport Denemarken teruggebracht, wat essentieel is in hun branche omdat ze altijd ruimte kunnen gebruiken om bij te benen met nieuwe trends en vraag vanuit de markt.
"We hebben onze ogen geopend voor alle mogelijkheden waarmee PriceShape ons kan helpen. Dit heeft ook voor ons bedrijf een grote tijdsbesparing opgeleverd. Dankzij onze interne samenwerking hebben we nu wekelijkse planningsvergaderingen waar we de beste strategie voor al onze afdelingen kunnen uitstippelen."
"Het klantsuccesteam van PriceShape staat altijd klaar met een helpende hand. Dit zorgt voor een samenwerking waarbij ze ons helpen alle mogelijke manieren te bekijken waarop PriceShape Intersport Denemarken als bedrijf kan verbeteren. De klantsuccesmanagers helpen resultaten te behalen die voor aanzienlijke vooruitgang zorgen, waarbij PriceShape kan worden gebruikt voor de belangrijkste aspecten van ons bedrijf."
"Door dit alles zou ik PriceShape zonder enige twijfel aanbevelen bij andere bedrijven. Intersport Denemarken heeft gesprekken gehad met andere Intersport-landen over hoe PriceShape kan helpen hun activiteiten te verbeteren."