PriceShape Casestudy | Succes met prijstools

GearFreak

Geschreven door Ingrid Flugt | 21-sep-2023 12:53:00

"Mensen denken vaak dat prijsstellings-tools vooral worden gebruikt om prijzen te verlagen om concurrerend te blijven, maar de waarheid is dat we PriceShape ook veelvuldig gebruiken om onze prijzen strategisch te verhogen. Vooral voor producten die goed presteren en daarmee onze marges vergroten."
Mede-oprichter van GearFreak, Kristian Juel Rasmussen.

GearFreak werd in 2008 opgericht door de twee vrienden Kristian en Casper. Hun doel was om aan de behoeften van beroepssoldaten te voldoen met de nieuwste en beste uitrusting op de markt. In de loop van de tijd breidde hun productassortiment zich uit met outdoor- en jachtuitrusting, waardoor hun doelgroep werd uitgebreid van het professionele segment naar particulieren die geïnteresseerd zijn in outdoor-activiteiten. Tegenwoordig biedt GearFreak meer dan 30.000 producten en zijn ze actief in 9 landen.

Eind 2019 zijn GearFreak en PriceShape een samenwerking aangegaan omdat GearFreak graag in wilde spelen op de snel veranderende markt. Bovendien moest GearFreak de bewaartijd van hun producten in de inventaris verkorten, maar miste het de tools om de traaglopende producten te identificeren en te beheren.

Toen GearFreak PriceShape begon te gebruiken, identificeerden ze snel hun traaglopende producten en de redenen waarom ze traag liepen. Een deel hiervan kwam doordat ze deze producten vaak ongeveer 10% hoger prezen dan hun concurrenten voor de meest gewilde artikelen, waardoor ze als een van de duurdere spelers op de markt werden gepositioneerd.

 

 

"Onze omzet is gestegen sinds we onze samenwerking met PriceShape zijn gestart. Nu kunnen we onze traaglopende producten lokaliseren en onze prijzen afstemmen op de markt om concurrerend te blijven."
Mede-oprichter van GearFreak, Kristian Juel Rasmussen.

 

 

Onze gegevens hebben de internationale aanwezigheid van GearFreak verbeterd

Ongeveer een jaar geleden breidde GearFreak zich uit naar 9 internationale markten. In dit opzicht heeft PriceShape hen geholpen hun aanwezigheid op deze markten te optimaliseren. Met behulp van PriceShape kon GearFreak producten identificeren waarvan de prijzen concurrerend waren met de markt en producten die extra aandacht vereisten. Hun grootste internationale markt is Zweden. Door samen te werken met onze partner Novicell wisten ze hun Zweedse markt met 300% uit te breiden.


"Google Ads zijn een belangrijke factor voor het succes of falen van een e-commercebedrijf. Een substantieel deel van de omzet van een webshop wordt gegenereerd via Google-zoekopdrachten en klikken via Google Ads. In 2022 was Google Ads alleen al goed voor 71% van de digitale inkomsten van GearFreak in Zweden."
Novicell Denemarken, casus GearFreak

 

Door de producten te identificeren waarmee GearFreak concurrerend kan blijven, hebben ze, in samenwerking met Novicell, hun marketingbudget daarop op Google Ads kunnen focussen. Novicell is onze toegewijde partner, die hun klanten helpt de waarde van de via PriceShape verzamelde gegevens te maximaliseren. Dankzij dit partnerschap kunnen wij onze klanten waardevolle hulp bieden bij het behalen van een optimaal resultaat.

 

PriceShape helpt GearFreak in hun hele bedrijf

GearFreak heeft door het gebruik van PriceShape aanzienlijke tijdsbesparingen gerealiseerd. Het monitoren van prijzen en markttrends, evenals noodzakelijke aanpassingen, is een tijdrovende taak.

"Wat vaak over het hoofd wordt gezien, zijn prijsverhogingen voor producten. Als wij bijvoorbeeld de kosten aanpassen vanwege stijgingen, past PriceShape automatisch de verkoopprijzen aan zodra deze informatie wordt gerapporteerd. Dit gebeurt volgens de geselecteerde prijsregel die is gedefinieerd op basis van de gewenste winstmarge voor het betreffende product. Het is ook een functionaliteit waar mensen niet altijd aan denken, maar die veel tijd kost om handmatig te doen."
Mede-oprichter van GearFreak, Kristian Juel Rasmussen.

PriceShape wordt op vrijwel alle afdelingen van GearFreak gebruikt: marketing, inkoop, e-commerce en als referentietool. Dit helpt het overzicht te behouden, concurrerend te blijven en ervoor te zorgen dat hun besluitvorming gebaseerd is op zorgvuldig verzamelde gegevens. Op de marketingafdeling kunnen ze de campagnes identificeren die voor de gewilde producten moeten worden uitgevoerd en ervoor zorgen dat de campagnes precies goed geprijsd zijn. Dit resulteert doorgaans in een kosteneffectievere campagne, met een aanzienlijk hogere ROAS en een kleiner budget voor een efficiënter resultaat.

Vervolgens kan de inkoopafdeling de juiste hoeveelheid producten bestellen op basis van hun huidige voorraadstatus. GearFreak kan nu snel producten identificeren met een lage geschatte beschikbare tijd (WOH) die besteld moeten worden voordat ze op raken. Tenslotte zorgt de afdeling e-commerce ervoor dat de producten gepromoot worden op Google Shopping op basis van de gegevens verzameld via PriceShape.

 

Onmisbaar in ons dagelijks leven

"Wij zijn uiterst tevreden met jullie tool en zouden niet meer zonder kunnen in onze dagelijkse werkzaamheden. Jullie platform is zeer gebruiksvriendelijk en het is gemakkelijk om nieuwe medewerkers aan te nemen, omdat het intuïtief en gebruiksvriendelijk is."
Mede-oprichter van GearFreak, Kristian Juel Rasmussen.

Kristian geeft aan dat PriceShape een onmisbaar hulpmiddel is geworden in hun bedrijf. De gegevens zijn nu op één plek geconsolideerd, waardoor snelle toegang tot een algemeen perspectief mogelijk is en, als gevolg daarvan, een op feiten gebaseerd besluitvormingsproces.

"PriceShape heeft onze verwachtingen overtroffen door meer te bieden dan we hadden verwacht. Een positief bijkomend voordeel is dat we het instrument niet alleen hebben gebruikt om onze prijzen te verlagen om concurrerend te blijven, maar ook productgroepen hebben geïdentificeerd die niet per se prijsgevoelig zijn, waardoor we onze marges konden vergroten. Dit, samen met jullie uitstekende en snelle klantenservice, maakt PriceShape een onmisbare tool voor ons."
Mede-oprichter van GearFreak, Kristian Juel Rasmussen.