Prijzen in het nieuwe normaal van 2023
Leer hoe u zich kunt aanpassen aan de nieuwe markt van 2023 en ontdek welke prijsstrategieën het beste werken voor uw e-commerce.
2023 staat voor de deur en de wereld kijkt naar een nieuw normaal na een paar behoorlijk turbulente jaren die de wereld op zijn kop hebben gezet. In 2020 werd de wereld getroffen door de pandemie, die de e-combusiness een aanzienlijke stimulans gaf. In 2021 hadden we een post-pandemisch jaar, wat zorgde voor een daling van de online verkopen. In 2022 sloten de oorlog in Europa, de stijgende energieprijzen en de hoge inflatie veel bedrijven uit, anderen worstelden met de situatie en een derde groep heeft zich aangepast aan deze nieuwe realiteit.
Dus, wat kunnen we dan verwachten van 2023? Ik geloof dat we het licht aan het einde van de tunnel zullen zien. 2022 eindigde positief in de e-com, waarbij november de index van 2021 verlengde en december hetzelfde niveau bereikte als vorig jaar. Is dit waar het komend jaar heen zal gaan?
Als het gaat om prijzen en productbeheer, zullen er in 2023 veel nieuwe eisen toenemen:
- Moet werken aan de hand van op data gebaseerde beslissingen
- We moeten het beter doen dan de ‘oude’ manier van doen
- We kunnen de prijs op de markt niet meer zomaar bepalen op basis van factorberekeningen.
- Op waarde gebaseerd prijsmodellen in een B2C-markt zijn bijna passé (zelfs Apple slaagt er niet meer in om met dit model te slagen)
- De voorraadniveaus zijn nog steeds hoog als gevolg van de achterstand van de afgelopen jaren.
- Het aantal internetgebruikers neemt toe en het aantal e-shoppers bereikt hetzelfde niveau als in 2020
Dus. Waar zal dit de e-commerce-markt in 2023 brengen?
Vraag naar online aanwezigheid
Voor ontzettend veel consumenten is de beschikbaarheid van online winkelen, vergelijkingen en begrip van de markt nog nooit zo hoog geweest: 91% van de Europese bevolking gebruikt het internet, waarvan 75% in 2022 online producten kocht. Dus ondanks al pessimisme zijn de consumenten aanwezig, maar hebben ze nieuwe en strengere eisen, bijvoorbeeld aan de prijs van elk product.
Uit een onderzoek van Google blijkt dat 56% van alle shoppers in de winkel toegeeft dat ze vaak het internet gebruiken om meer informatie over het product te krijgen en online prijzen te vergelijken voordat ze een aankoop doen. Dus, om eerlijk te zijn... Het consumentengedrag verandert en daar moet jij je op aanpassen.
Verwachtingen en best practices
Er komen veel trends op in de e-com-wereld in zijn huidige staat. Het wordt echter ook duidelijk hoe sommige bedrijven zich moeten aanpassen aan deze nieuwe trends en hoe moeilijk het is om dit te doen. Momenteel is het een race van competenties en knowhow versus leven in de tijd van de pandemie, waarin alle consumenten met een enorme koopkracht kochten. Nu slagen alleen agile en flexibele bedrijven.
Een van de belangrijke aspecten waar je als e-commercebedrijf in 2023 rekening mee moet houden, is dat de consument, in grotere mate dan ooit tevoren, ongelooflijk prijsgevoelig is. Voor jou is het nu een kwestie van het uitzoeken van de best mogelijke prijs, waardoor de consument je producten koopt en toch geld kunt verdienen. Een eenvoudige factorberekening is passé en zal waarschijnlijk niet voor succes zorgen.
In plaats daarvan moet je in het jaar 2023 de volgende zaken begrijpen over al je producten;
prestaties
- conversiepercentage
- verkoopbedrag
- Deadweight
- Bezoekers van de productsite
Voorraadniveau
- Wat is het aantal producten op voorraad per product?
- Wat is het voorraadniveau bij je concurrenten en op welk moment?
Productinformatie
- Wat is je brutomarge
- Wat zijn de werkelijke kosten bij de verkoop van je product?
Marktinformatie
- Hoe ziet de concurrentie eruit per product?
- Wat is de gemiddelde prijs van je product op de markt?
- Wat is je huidige prijspositie in de markt vergeleken met je bestaande verkopen?
Hiervoor moet je op elk moment een impactvol inzicht in al je producten hebben. Als je deze informatie weet en combineert, kun je een robuuste toegang tot de markt krijgen, je prijs op de producten positioneren en met de knowhow werken aan het optimaliseren van je verkoop. Stop de race naar de bodem en genereer hogere conversies op je producten met een redelijke winstmarge.
Samenvatting
2023 wordt een jaar van verandering en aanpassing aan een nieuw normaal. Ik verwacht dat de markt binnen de komende drie tot zes maanden het niveau zal bereiken waarop we nog jaren mogen hopen, met een meer lineaire groei. Met voortdurend groeiende internetgebruikers en e-shoppers in 2023 zal de waarheid over hoe een uitstekende online handelaar de kudde verdelen. Data is cruciaal en zal ook van cruciaal belang blijven. Consumenten zijn beter geïnformeerd en kunnen verschillende campagnes doorzien. Transparantie en begrip van het gedrag van je product en de markt zullen essentieel zijn om dit jaar met prijzen te kunnen slagen.
Ik zie het licht aan het einde van deze tunnel. De eerste drie maanden zullen een uitdaging zijn en velen zullen moeten worstelen met de rest van 2022, maar als we na de eerste drie maanden als beste uit de bus komen, verwachten we dat de markt zal bloeien in het ‘nieuwe normaal’, met een grotere vraag naar online verkopers.
Gelukkig staan wij bij PriceShape altijd klaar om je te helpen slagen met je online verkopen in 2023. PriceShape kan alle bovengenoemde informatie leveren door je inzichten en prijzen te automatiseren en jou in de masterclass van 2023 te plaatsen.
Als je meer wil weten over hoe wij je kunnen helpen, kun je je hier aanmelden voor je gratis demo, proefversie en aanbeveling.