Hoe marktgegevens retailers kunnen ondersteunen bij leveranciersonderhandelingen

Leveranciersonderhandelingen spelen een cruciale rol in de retailsector. Leer hoe u marktgegevens kunt gebruiken om de uitkomst van uw leveranciersonderhandelingen te optimaliseren.

Picture of Thomas Mouritsen
Thomas Mouritsen
Follow us on social media

Onderhandelingen met leveranciers

Onderhandelingen met leveranciers spelen een cruciale rol in de retailsector. In een steeds veranderend retaillandschap, waar de transparantie voor de consument door verschillende diensten toeneemt, zijn succesvolle onderhandelingen met leveranciers van cruciaal belang voor jou als retailer om duurzaamheid en winstgevendheid te realiseren.

Om uit te blinken in leveranciersonderhandelingen hebben detailhandelaren een sterke onderhandelingsmacht nodig, die op verschillende manieren kan worden verkregen. Eén instrument van onschatbare waarde dat de onderhandelingsresultaten aanzienlijk verbetert, is echter de toegang tot marktgegevens.

In deze blogpost verkennen we drie belangrijke aspecten rond marktgegevens en hoe elk aspect jou als retailer voordelen oplevert tijdens onderhandelingen met leveranciers.

Onderhandelingen met leveranciers

Belangrijk aspect 1: Kosten- en winstanalyse op basis van marktgegevens

Prijzen zijn van cruciaal belang bij elke onderhandeling; marktgegevens kunnen uitgebreide inzichten bieden in hoe je concurrenten zichzelf positioneren. Als je de prijsstrategieën van de belangrijkste concurrenten en de totale markt kent, kun je als retailer de winstgevendheid van je productassortiment vanuit nieuwe perspectieven analyseren.

Maar hoe kunnen marktgegevens je winstgevendheid beïnvloeden? Stel je eens voor dat je informatie hebt over de prijzen van je concurrenten om de winstgevendheid van jouw producten te beoordelen als je ze een concurrerende prijs in de markt geeft. Met deze kennis kun je als retailer je gehele productassortiment evalueren, gebieden met voordelige inkoopdeals identificeren en bepalen waar concurrenten mogelijk gunstigere voorwaarden hebben. Dankzij de op gegevens gebaseerde prijsaanvragen kun je vol vertrouwen onderhandelen, waarbij je probeert te gaan voor betere marges, volumekortingen en gunstige prijsvoorwaarden.

 

Belangrijk aspect 2: Strategische assortimentsfocus

Begrijpen hoe concurrenten hun producten prijzen, is van cruciaal belang bij de voorbereiding op leveranciersonderhandelingen. Deze gegevens kunnen je helpen je inspanningen tijdens onderhandelingen strategisch te focussen door deze kennis te combineren met de eerder genoemde kosten- en winstanalyse en interne verkoopgegevens.

Door de prijzen van concurrenten te analyseren, kun je vaststellen of concurrenten betere deals bieden voor jouw bestverkopende producten. Met deze inzichten kun je je positie in de markt beoordelen en begrijpen welke producten het meest gevoelig zijn voor prijsconcurrentie. Bij onderhandelingen met leveranciers is er een delicaat evenwicht tussen geven en nemen en door te weten welke producten het meest worden beïnvloed door de prijzen van concurrenten, kun je prioriteiten stellen waar je flexibel moet zijn en waar je stand moet houden. Je kunt prioriteit geven aan het vaststellen van gunstige voorwaarden voor goedverkopende producten die te maken hebben met sterke concurrentie en flexibeler zijn bij artikelen met een lagere prijsgevoeligheid.

Onderhandelingen met leveranciers

Belangrijk aspect 3: Een transparante relatie tussen retailer en leverancier

Sterke relaties met leveranciers zijn essentieel om gunstige voorwaarden te kunnen garanderen. Gebrek aan transparantie en communicatie kan de samenwerking in de weg zitten, waardoor je kansen voor prijsverbeteringen misloopt die in het eerste belangrijke aspect zijn genoemd.

Transparantie in relaties met leveranciers bevordert een omgeving van samenwerking en vertrouwen. Daarom worden marktgegevens van onschatbare waarde voor het opbouwen van sterke relaties met je leveranciers. Hiermee kun je namelijk openlijk de inzichten uit de concurrentieanalyse bespreken, zoals weten welke partijen prijzenoorlogen beginnen of voortdurend te lage prijzen hanteren.

Door de resultaten van je marktanalyse ter tafel te brengen, kun je gesprekken aangaan over markttrends en strategieën om concurrerende prijzen te hanteren. Dit maakt het mogelijk om samen kansen te spotten, kostenbesparende maatregelen te verkennen en het productaanbod te verbeteren. De expertise en inzichten van leveranciers benutten levert uiteindelijk meer waarde op voor de klanten van retailers en stimuleert de bedrijfsgroei.

Kortom: marktgegevens zijn een krachtige bondgenoot voor retailers bij onderhandelingen met leveranciers, waardoor ze een strategisch voordeel krijgen. Zonder toegang tot marktgegevens kunnen detailhandelaren blind zijn voor duidelijke verbeterpunten en daardoor niet zo effectief mogelijk met hun leveranciers onderhandelen. Door marktgegevens te gebruiken om diepgaande assortimentsanalyses uit te voeren, kunnen retailers hun energie tijdens onderhandelingen steken in strategisch geselecteerde producten.

Kennis van de prijzen van concurrenten helpt detailhandelaren onderhandelen over gunstigere voorwaarden voor belangrijke producten en versterkt hun totale concurrentiepositie. Transparantie over de marktdynamiek en de huidige marktsituatie schept vertrouwen bij leveranciers. Bovendien getuigt transparantie van een goed inzicht in de marktomstandigheden en de impact van prijsstelling op de activiteiten van detailhandelaren. Transparantie combineren met strategische flexibiliteit zorgt voor een positief resultaat bij onderhandelingen.

Als je wil weten hoe PriceShape je kan helpen waardevolle marktinzichten te genereren, klik dan hier voor meer informatie.

Group 11644