Laten we eerlijk zijn. De prijsniveaus veranderen aanzienlijk op de markt en het monitoren en reageren op alle artikelen is vermoeiend. Deze blog is bedoeld om je ideeën te geven over hoe je slimmer en effectiever kunt werken met het groeperen van de prijzen van je producten op de markt. De onderwerpen waar we naar gaan kijken zijn:
Sommige van de onderstaande punten zullen ingewikkeld lijken als je niet al met verschillende dynamische prijsstrategieën werkt. Maar wees niet bang, want dat is precies het stadium waarin je makkelijk kunt scoren in je prijsbepaling.
Het kan zijn dat je meer merken hebt dan er in één minuut kunnen worden genoemd, en zelfs nog meer prijsuitzonderingen voor de producten binnen deze merken. Met een algemene strategie kunnen veel producten zowel concurrerend als winstgevend geprijsd zijn. Bij zo’n strategie houd je rekening met relevante concurrenten en een duurzame minimale productwinst.
Er zijn vast ook producten in je assortiment waarvan om wat voor reden dan ook de prijs niet mag veranderen. Het kunnen nieuwe releases zijn die trending zijn of producten met een hoge schaarste. Producten die in sommige gevallen profiteren van een tijdelijke uitsluiting van dynamische prijsveranderingen. Je kunt voor sommige producten ook campagnes, verkooppunten of seizoensuitverkoop houden. In een prijs-tool is het groeperen van deze producten een prijsstrategie en heb je de mogelijkheid om prestaties te vergelijken.
Op basis van de ervaring werkt het het beste om verschillende productsegmenten in andere strategieën op te delen. Je kunt binnen elk segment de belangrijkste concurrenten aanwijzen op basis van de perceptie van de consument van de vergelijkbare alternatieven.
Stel je voor dat de consument al geruime tijd overweegt een nieuwe lamp te kopen en het artikel uiteindelijk in de winkelwagen plaatst omdat jouw prijs de beste op de markt was. Het hanteren van dezelfde prijsstrategie voor de aanvullende aankoop van bijvoorbeeld gloeilampen zou niet de meest voordelige prijsstrategie zijn.
Waar je het prijsniveau zou kunnen instellen op een reguliere winstmarge voor de lamp, kun je waarschijnlijk een hoge marge realiseren voor aanvullende artikelen die fungeren als laatste aankoop en niet als eerste aankoop.
Het marktbeeld van nu ziet er waarschijnlijk anders uit dan dat van volgende maand. Enkele vragen die je jezelf kunt stellen om er zeker van te zijn dat je de juiste prijsinstellingen hebt, zijn:
Kortom:
Door een structuur voor je prijzen te maken, probeer je relevant te zijn met het grootste deel van je assortiment en maak je de weg vrij voor groei. De volgende stap is ambitieus zijn en geavanceerde strategieën ontwikkelen voor producten waarvan je denkt dat ze beter kunnen presteren. Wij van PriceShape kunnen je hierbij helpen. Wil je meer weten? Kijk dan hier.