Blog over prijsstrategieën, optimalisatie en e-commerce

10 aanbevelingen om je prijsstrategie te optimaliseren

Geschreven door Anna Wawrzyniak | 29-jan-2021 13:41:00
Tegenwoordig letten consumenten vooral op de productprijs voordat ze een aankoop doen. 90% van de consumenten ervaart de bezorgkosten en de productprijs als het belangrijkste criterium voor hun koopproces. Moderne bedrijven moeten rekening houden met het prijsniveau, omdat dit een belangrijke rol speelt voor consumenten en mogelijk de omzet kan verhogen. 

Het wordt steeds populairder om prijsinstrumenten toe te passen om bruikbare prijsstrategieën te creëren. We schrijven prijsstrategieën met opzet in het meervoud, omdat het zelden het geval is dat één prijsstrategie kan worden toegepast op al je categorieën. Het argument hiervoor is dat het concurrentieniveau en de prijselasticiteit sterk verschillen van product tot product, waardoor je verschillende prijsstrategieën moet gebruiken om het beste resultaat te garanderen. 

Een voorbeeld: De doe-het-zelf-industrie wordt beïnvloed door een hoge mate van concurrentie. De concurrentie vindt zowel in fysieke winkels als in online winkels plaats. Maar als je kijkt naar één specifieke categorie binnen de doe-het-zelf-branche, laten we zeggen de categorie verlichting, dan is de concurrentiesituatie heel anders dan in de hele doe-het-zelf-branche. In dit geval zijn je voornaamste concurrenten bijvoorbeeld winkels die meubels verkopen, winkeliers en webwinkels die verlichtingsproducten verkopen, enz. Als je je daarentegen richt op buitenmeubilair, dan zijn de meest voorkomende concurrenten JYSK, IKEA, enzovoort. Dit geeft aan dat om te overleven in een markt met veel concurrentie, het cruciaal is om verschillende prijsstrategieën toe te passen.   

Wat is concurrerende prijsmonitoring? 

Concurrerende prijsmonitoring is een belangrijk instrument om onder de knie te krijgen. Als je bedrijf zich in een ontwikkelingsfase bevindt en veranderingen in het assortiment ervaart, is het noodzakelijk ervoor te zorgen dat je overzicht hebt over je concurrentiesituatie.

Concurrerende prijsmonitoring wordt gezien als technologie, strategie en methode die door je bedrijf wordt toegepast om inzicht te krijgen in de mate van concurrentie op de markt. Door gebruik te maken van een prijsvergelijkingstool kun je je toekomstige prijsstrategie plannen. 

Het gebruik van concurrerende prijsmonitoring zorgt er bovendien voor dat je je marketingbudget kunt verbeteren. Je krijgt een overzicht van je concurrentiepositie en kunt zo je marketinguitgaven effectiever plaatsen.

Hoe kan je bedrijf concurrerende prijsmonitoring effectief toepassen? 

Om ervoor te zorgen dat je concurrerende prijsmonitoring effectief toepast, is het eerst relevant om te overwegen welke concurrenten je wilt analyseren. Hoewel vaak wordt aangenomen dat primaire concurrenten het belangrijkst zijn om in de gaten te houden, is het ook heel relevant om de concurrenten in de gaten te houden die dezelfde markttrends volgen als jij.

Bovendien is het belangrijk dat je de informatie voorbereidt die je wilt monitoren. Het is bijvoorbeeld relevant om een overzicht te krijgen van de marketingactiviteiten van je concurrenten, inclusief campagnes en hun verschijning op sociale media. 

Tot slot moet je bedenken welk hulpmiddel je wilt gebruiken om je concurrenten te volgen. Prijsvergelijkingstools, zoals PriceShape, geven je informatie over je concurrentiesituatie op de markt. Daarnaast krijg je toegang tot veel verschillende functies, waaronder de mogelijkheid om waardevolle prijsstrategieën te maken en een overzicht van de prijsgeschiedenis van je concurrenten. Het is onmogelijk om alle benodigde gegevens zelf te verzamelen en daarom raden wij je aan een strategische prijsvergelijkingstool te gebruiken. Door een prijsrobot toe te passen, krijg je toegang tot de data van je concurrenten.  

10 aanbevelingen om je prijsstrategie te optimaliseren en je omzet te verhogen 

Op basis van 30 jaar ervaring met prijsstelling, zowel op retailer- als B2B-niveau, hebben we 10 aanbevelingen gedaan die jouw bedrijf kan toepassen om je prijsstrategie te optimaliseren en daarmee je omzet te verhogen:

  1. Het zou goed zijn om je prijsstrategie op het hoogste niveau van je organisatie te verankeren, en het moet op hetzelfde niveau liggen als de rest van je strategische beslissingen. Projecten die niet op het hoogste niveau van het bedrijf worden opgenomen, zullen zelden voor 100% worden uitgevoerd. 

  2. De prijsstrategie van je bedrijf moet worden geïntegreerd in de algemene strategie van het bedrijf. Om het beste resultaat te garanderen, moet je prioriteit geven aan je prijzen. Prijsbepaling is geen eenvoudige beslissing en je vindt zelden een perfecte oplossing. Vaak is het nodig om de verschillende prijsniveaus te testen en hun invloed op je omzet te meten. Als je dit handmatig doet, is het erg tijdrovend en bijna een onmogelijke taak om uit te voeren. Door de beste en meest optimale digitale tool toe te passen, past je je prijsstrategieën efficiënter aan. 

  3. De prijsstrategie moet in alle delen van je organisatie worden geïmplementeerd, omdat alle afdelingen invloed hebben op de prijsstelling. Hieronder vallen vooral inkoopmanagement, verkoop en marketing. Om te slagen moet je je richten op een grondig begrip en training van je prijsniveau. In veel organisaties moet je oude gewoontes doorbreken en je eerdere ervaringen veranderen om ervoor te zorgen dat je datagestuurde beslissingen neemt. 

  4. Als je in een grotere organisatie werkt, moet je een prijsstellingsmanager aanstellen die de hoofdverantwoordelijkheid heeft om de prijsstellingsstrategie van het bedrijf uit te voeren en te optimaliseren. Het is belangrijk om de prijsstrategie voortdurend te controleren om de beste resultaten te behalen.

  5. Zorg ervoor dat je een digitale tool integreert die je prijsstrategie kan verbeteren. Dit kan bijvoorbeeld PriceShape zijn. Vaak hebben retailers ervaren dat hetzelfde product, met dezelfde prijs, gedurende 2 campagneperioden tegen verschillende voorwaarden is verkocht. Vaak vind je voor deze externe omstandigheden een goede verklaring. Je kunt van deze veranderingen leren en erop reageren als je voortdurend de benodigde marktinformatie verzamelt. 

  6. De prijs kan niet langer gezien worden als een vaste prijs. Eerder veranderde de prijs wekelijks en was deze gebaseerd op actieperiodes/kortingsbonnen. Veel retailers en pure players hebben tegenwoordig echter dynamische prijzen geïmplementeerd om ervoor te zorgen dat de prijs dagelijks varieert. Prijstransparantie wordt steeds belangrijker om onder de knie te krijgen, en vooral grotere websites zoals Google Shopping hebben het consumentengedrag veranderd. Consumenten kopen de goedkoopste producten online, daarom is het belangrijk om dynamische prijzen te introduceren om je concurrentievermogen op de markt te waarborgen. 

  7. Digitale marketing wordt steeds duurder en daarom is het belangrijk om je marketingbudget in te zetten op de producten waarop je het meest concurrerend bent. Een concurrerende prijs is één van de belangrijkste parameters die nodig zijn om van een bezoeker een klant te maken. Daarom is het belangrijk om je prijsstrategie te integreren in je digitale marketingactiviteiten. Het is noodzakelijk om veel tests uit te voeren om je prijsniveau te optimaliseren, en het is aangetoond dat je ROAS met 20-50% wordt verbeterd. 
     

  8. Het bepalen van prijzen is een ingewikkelde taak om onder de knie te krijgen. Het is belangrijk om te testen en te leren op een schaal waarop je het aankan. Alle bedrijven en categorieën hebben verschillende prijselasticiteiten en daarom kun je niet één echte prijsstrategie vinden om toe te passen. Door een handig hulpmiddel en toegewijde interne middelen toe te passen, zul je snel geweldige resultaten ervaren. Om de beste oplossing te garanderen, is het nuttig om dynamische prijzen in je assortiment op te nemen. 

  9. De resultaten van je prijsstrategieën moeten worden gemeten en gecommuniceerd naar de verschillende niveaus van je organisatie, omdat het tonen van de resultaten de beste motiverende factor is. 

  10. Om de meest optimale prijsstrategie te garanderen, is het relevant om de waarde van je producten te kennen. Op basis van de toegevoegde waarde van je producten moet je rekening houden met de prijspositie die je hebt gekozen. Als je klanten erg loyaal zijn, kun je een hogere prijs vragen - en andersom. 

Hoe concurrerende prijsmonitoring je prijsstrategie kan optimaliseren

Bij veel bedrijven wordt de prijsstelling gebaseerd op de prijshistorie en de kostprijs van het product, inclusief een winstmarge. Deze methode werkt voor veel bedrijven, maar optimaliseert je omzet niet. Natuurlijk hebben de meeste bedrijven een manier om de prijzen van hun concurrenten in de gaten te houden. Toch is het bijna onmogelijk om dit te doen zonder een digitaal hulpmiddel, omdat je veel concurrenten en producten handmatig in de gaten moet houden. 

Concurrerende prijsmonitoring en de implementatie van dynamische prijzen zijn belangrijke elementen die je moet beheersen om de meest succesvolle en winstgevende prijsstrategie te garanderen. Daarom moet je bedrijf prioriteit geven aan concurrerende prijsmonitoring om het beste resultaat te bereiken. 

Het toepassen van een prijsvergelijkingstool maakt het mogelijk om inzicht te krijgen in de prijsposities van je concurrenten. PriceShape levert eenvoudige en gebruiksvriendelijke software, waarbij je de mogelijkheid hebt om een dynamische prijsbepaling op te nemen. Bovendien krijg je een overzicht van je concurrenten, zodat je goed voorbereid bent om je toekomstige prijsstrategie te optimaliseren en je omzet te verhogen.